Tuesday, 6 March 2018

Sambal hitam sepantas kilat





Okayyy...untuk entri kali ni, kita sembang pasal resepi sambal itam masak sepantas kilat diberi nama!
Ahaaa...kerlas tak kerlas lah nama kann . Saya punya versi memasak memang senang, olah sendiri cara masak tapi kesemua bahan masih ikut resepi asal..yelah, cara masak tu kan subjektif & kadang2 perlu kreatif juga kan...disamping dapat menjimatkan masa duduk dapur. Bahan2 untuk sambal itam saya ( sukatan ikut suka korang lah ye nak banyak mana, pedas takat mana  )



~  belimbing buluh
~  ikan bilis            
~ bawang merah    
~ cili padi               
       ~ kicap lemak manis  
~ gula                  
~ garam               
~ minyak masak   
        
Cara2;                                                                                                                                  

1, Kesemua bahan diatas saya kisar kasar semuanya kecuali gula, garam & minyak masak.
Kalau ikut resepi asal, belimbing kena rebus dulu sampai empuk, baru kisar....tapi saya tak buat semua tu..yelah, kata sambal express.

2, Lepas dah sudah kisar kesemua bahan, boleh lah start menumis,  tumis aje lah dengan minyak masak sederhana banyak ~ agak agak jela nak minyak banyak mana utk menumis. 

3, Lepas tu masukkan kicap, saya guna kicap jalen lemak manis je. 

4, Sambil menumis sambil merasa, kalo tak cukup rasa, baru masukkan gula & garam ikut selera memasing ye. ( sebenar nya pada saya, bila dah masukkan kicap lemak manis tu, rasa dia dah sebati sesedap rasa sebenar nya, tak payah dah nak bubuh gula & garam..kicap tadi tu dah sedap lemak2 manis..tambah pula rasa pedas, rasa ikan bilis tadi tu..memang mantap lah kata org..hahahaaa )



5, Tumis - tumis sampai pekat/sejat/takde air/ sampai sambal kering / ikut suka korang lah, nak kering @ berair sikit/basah/lembab . Macam saya suka sambal yg agak basah/lembab.... tadaaaaaa, siap sambal hitam kita, tak sampai sejam pun tumis.  Resepi asal, makan 2/3 jam baru siap sambal itam nye....penat gitu, so kita improvise skit cara masak, jimat masa jimat tenaga.  Selamat mencuba....




2 comments: